Журналістам показали слайди, на них — зростання кількості злочинів.
— Взагалі говорити про результат роботи патрульної поліції досить важко, — почав Вадим Ярославович. — У нас немає планів з чіткими цифрами як критерій. Слід вести мову про довіру населення до патрульної поліції. Є певний кредит довіри і про його виправдання зможемо говорити як мінімум через півроку. Особисто для мене позитивним результатом роботи буде, коли ви не боятиметесь, образно кажучи, ходити черкаським парком Хіміків з дітьми, бо там зараз складна криміногенна обстановка… За місяць (весь період роботи) до поліції надійшло 3700 звернень. Це на відсотків 30-40 більше, ніж зазвичай. Показник може свідчити як про ріст криміногенної ситуації в Черкасах, так і про збільшення рівня довіри до поліції. Зі слайдів видно, що ситуація погіршилася, але це ще й тому, що всі звернення та події ми фіксуємо.
— Чому патрульні «не бачать» незаконної торгівлі, як кажуть, із землі?
— Це обов’язки не патрульної поліції, а дільничних інспекторів.
— На яких правопорушеннях ви хотіли б закцентувати?
— За місяць виявлено 54 водіїв у стані алкогольного сп’яніння. Це майже вдвічі більше, ніж за такий же період у попередні роки. І це при тому, що ми не зупиняємо всіх підряд водіїв — не маємо такого права. Натомість зупиняємо порушників і бачимо, що водій — напідпитку. Ця тенденція справді непокоїть.
Один із журналістів описав і попросив прокоментувати таку ситуацію: у вантажівки, що рухалася по неремонтованій черкаській вулиці Смілянська, на одній із ям відірвалося колесо. Водій викликав патрульних поліцейських, які, не довго думаючи, виписали водію штраф за те, що він «спричинив» дорожньо-транспортну пригоду. Відповісти взявся начальник відділу адмінпрактики Олександр Кондратюк:
— Коли водій керує транспортним засобом, має стежити за дорожньою обстановкою і контролювати. А ДТП і є та подія, коли транспортному засобу завдано шкоди. Водій мав технічну можливість уникнути перешкоди. Ми зафіксували подію, зібрали необхідні матеріали, оформили документи й направили їх до суду. Тепер рішення за ним. Суд вирішить, чи були в діях водія ознаки правопорушення. Ще можна провести автотехнічну експертизу на даній ділянці дороги (за ініціативою, а отже, й за рахунок «винуватця»-постраждалого. — Авт.). Якщо суд не побачить правопорушення — закриє справу.
— Скільки з загальної кількості складених протоколів саме тих, де водій «сам завдав шкоди транспортному засобу»?
— Такої статистики: хто сам завдав шкоди, хто рухався заднім ходом і т.д., ми не ведемо. Натомість є графа «ДТП». Є ще один вихід — у разі такого пошкодження транспортного засобу звернутися до страхової компанії.
Слова підлеглого доповнив начальник управління:
— Щодня направляємо по кілька листів власникам доріг про те, що є такі проблеми. Тобто людина, яка постраждала, зможе в майбутньому написати зустрічну заяву чи позов на власників автошляхів.
Вадим Лісничук повідомив і приємну новину — в Черкасах незабаром стартує перша в Україні водна поліція:
— Вона має задати темп розвитку цього підрозділу по всій державі. Тобто якщо ми покажемо гарні результати, за такою ж схемою працюватимуть інші міста. Чекаємо оформлення документів. Планувалося, що відкриття відбудеться вже
1 квітня, але проблема в Рівненському регіоні — бурштинові війни — змусила частину вищого керівництва поліції створити спеціальний штаб для протидії цьому явищу й переключити частину уваги туди. Головне, що ми готові до новації на 90 відсотків: є люди, які готові працювати, база. Один катер підготовлений, над іншим працюємо.
Кілька разів протягом розмови керівник черкаських «копів» звертався до емоцій присутніх, розповідав про патріотизм, силу духу й хоробрість підлеглих, наголошуючи, що основне зло колишньої системи — корупцію — на даному етапі подолано:
— Патрульна поліція, кожна її дія, кожен жест поліцейського зараз як під мікроскопом. Звичайно, є різні ситуації. Не зачіпаючи рівня професіоналізму, хочу навести такий приклад. Є у нас командир роти Світлана, яка, взявши дитину та валізу з речами, виїхала з окупованої території. Залишила все там, а в Черкасах пройшла навчання і захищає місто. До себе особливої уваги не вимагає, але ми всі з вами маємо розуміти, що є люди, які взяли на себе сміливість змінити на краще ситуацію в країні. З іншого боку, дехто з громадян починає відволікати від роботи екіпаж (а іноді й кілька екіпажів), намагаючись уникнути штрафу за неправильне паркування, ображаючи поліцейських. Багато хлопців, які навчалися два місяці, а до цього не працювали у цій сфері. Щодня перед виходом на службу годину часу відводимо на практичне й теоретичне навчання…
Здається, збільшенню кількості правопорушень (цю тенденцію фіксує статистика й поліцейські це підтверджують) сприяє в тім числі й недосконалість структури правоохоронних органів та недосвідченість нових патрульних, які занадто сподіваються на порядність громадян. А законослухняним, тим, хто чекає від поліцейських не банальної фіксації події й «повернення на квадрат патрулювання» а реального вирішення проблеми, іноді залишається надіятися тільки на зростання професіоналізму молодих правоохоронців.