Керівник Аналітичного центру Інституту досліджень інвестиційної привабливості та економічного розвитку Дмитро Виноградов – про останні рішення Черкаської обласної ради, що спонукатиме школи до гарячкового пошуку мільйонів гривень.
– Мова – про рішення Черкаської обласної ради від 25.03.2016 року за № 4-8/VII «Про внесення змін до рішення обласної ради від 14.12.2011 № 10-2/VI» та № 4-9/VII «Про внесення змін до рішення обласної ради від 14.12.2011 № 10-3/VI», – коментує Дмитро Виноградов. – По-перше, ці рішення продовжили терміни дії освітянських програм «Сто відсотків» та «Підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти» до 2021 року – з метою придбання комп’ютерної техніки, лінгафонних кабінетів з програмним забезпеченням для вивчення іноземних мов, шкільних наборів LEGO та шахових кабінетів. Орієнтовне фінансування заходів цих програм, загалом, складає до 52 мільйонів гривень.
По друге, у додатках до цих рішень Черкаської обласної ради, визначені конкретні суми для конкретних районів та шкіл, збір яких треба забезпечити у межах фінансування програм за принципом дольової участі, за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
Наприклад, цього року Золотоніська спеціалізована школа № 2 інформаційних технологій Золотоніської міської ради повинна зібрати 79 638 гривень, а Монастирищенський навчально-виховний комплекс «Ліцей – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Ерудит» Монастирищенської районної ради – 99 096 гривень. Якщо підсумувати «рознарядку» по районах Черкащини, то, тільки у межах заходів програми «Сто відсотків», у 2016 році на придбання комп’ютерної техніки повинно бути зібрано понад 1,7 мільйона гривень.
До речі: обидві програми, що спонукають школи гарячково шукати «джерела співфінансування», було розроблено відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 за № 561 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року» та № 494 «Про затвердження Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій “Сто відсотків” на період до 2015 року» – проте, термін дії цих програм скінчився у березні 2014 року – відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2014 року № 71 «Деякі питання оптимізації державних цільових програм і національних проектів, економії бюджетних коштів та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України».
…Чи розуміє Управління освіти і науки Черкаської ОДА, що підготувало на розгляд сесії Черкаської обласної ради два історичних рішення – які, фактично, дозволяють займатись здирництвом у школах Черкащини на «законних» підставах, бо депутати за це проголосували?.. Чи розуміє це бодай хтось із депутатського корпусу, що, за традицією, проголосував «як потрібно»?..
Всі ми розуміємо, що корені проблеми поборів ростуть із тих часів, коли місцеві бюджети не мали достатнього фінансового ресурсу, аби усерйоз допомагати школам. Тоді і виникла схема з батьківськими гаманцями. Потім ситуація економічно покращилась, а побори нікуди не ділися, бо такий стан речей подобається чиновникам, які ні за що не відповідають.
Для довідки:
Статтею 61 Закону України «Про освіту» встановлено, що фінансування державних шкіл здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, коштів державних підприємств і організацій, а також додаткових джерел фінансування (добровільні грошові внески, матеріальні цінності, одержані від підприємств, установ, організацій, окремих громадян).
Саме добровільними внесками адміністрація школи й називає кошти, які вона збирає з батьків. Тобто йдеться про благодійну діяльність батьків школярів в інтересах школи.
Проте, пересічні громадяни не знають, що така діяльність регулюється окремим Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Відповідно до частин 1 та 6 статті 6 цього закону, безоплатна передача благодійником коштів та іншого майна у власність бенефіціарів для досягнення певних, наперед обумовлених цілей, називається благодійною пожертвою. І благодійник має право здійснювати контроль за цільовим використанням благодійної пожертви.
ОТЖЕ: єдиною законною формою «фонду школи» є благодійний фонд, зареєстрований у встановленому чинним законодавством порядку – керівництво якого зобов’язане детально звітувати перед благодійниками про цільове використання коштів. Хоча і в такому випадку, батьки школярів просто НЕ МАЮТЬ ПРАВА ВНОСИТИ ДО ТАКОГО ШКІЛЬНОГО ФОНДУ БЛАГОДІЙНІ ВНЕСКИ (тим паче – постійно і у визначених адміністрацією сумах). Оскільки стаття 2 Закону України «Про загальну середню освіту» передбачає право на безоплатну загальну середню освіту в державних і комунальних навчальних закладах. А діти цих батьків, зазвичай, отримують від шкіл саме навчальний курс у межах державної програми.