Наприкінці травня відбулися чергові торги в рамках національної програми Шкільний автобус. В рамках проведеного тендера планувалося закупити 32 автобуси для Дніпропетровської області з очікуваною сумою закупівлі 42 млн грн і термінами поставки липень 2016 року. У тендері взяли участь 4 компанії, запропонована ціна лідером торгів – 41,9 млн гривень. Однак у червні укладення контракту було заблоковано Черкаським автобусним заводом (ЧАЗ) подачею скарги в АМК, повідомляють “Факти” з посиланням на “Голос.ua”.
Здавалося б, що ЧАЗ – український виробник, який повинен був запропонувати автобуси кращої якості за найменшою ціною. Та що маємо по факту. ЧАЗ запропонував у тендері найдорожчі за ціною автобуси за 1,68 млн грн за 1 од. або 53,76 млн грн за всю партію. Це майже на 12 млн грн більше, ніж, у переможця. Останнім часом це інструмент, що використовується найчастіше, щоб не дати державі купити товари за найвигіднішою ціною (згадуємо скандали із закупівлями МОЗу або залізниці). У скарзі ЧАЗ озвучив традиційну в таких випадках аргументацію, що гарна якість коштує хороших грошей. Та що ми бачимо на дорогах наших міст? ЧАЗ випускає автобуси малого класу (пропоновані на даному тендері) вже більше 12 років. Велика частина з них працює на міських маршрутах громадського транспорту. Всього після 3-5 років експлуатації кузов починає з’їдати іржа, з вихлопної труби чорний густий дим, розбита ходова…
Ще більш цікава картина з власниками ЧАЗа. Основний засновник ЧАЗа – ТОВ Компанія з управління активами ІЗІ ЛАЙФ. Контрольний пакет акцій ЧАЗа був придбаний ІЗІ ЛАЙФ в інтересах ПАТ Промінвестбанк в рахунок погашення боргу ЧАЗа перед ВАТ Промінвестбанк у розмірі 30 млн дол. США. ЧАЗ не єдиний завод, який у результаті процедури банкрутства контролює Промінвестбанк через ІЗІ ЛАЙФ. До списку таких підприємств належать: Ніжинський консервний завод, Ужгородська птахофабрика, офісний центр КТЦ Віват, виробник соків Галичина-Нова, завод мінеральних вод Золотий колодязь і багато ін. Власник ІЗІ ЛАЙФ – офшорна кіпрська компанія Занакс Трейдинг Лімітед, бенефіціари якої – росіяни. І, як всі знають, власник ВАТ Промінвестбанк – російський державний Внєшекономбанк (ВЕБ). Ситуацію погіршує той факт, що структури ВЕБа знаходяться під секторальними санкціями західних країн.
Також варто звернути увагу, що в РФ заборонені держзакупівлі транспортних засобів, вироблених в Україні. У нас же російський капітал через своїх українських представників вільно беруть участь у держтендерах.
З огляду на українські корупційні реалії складно спрогнозувати, чим все це закінчиться, але в кінцевому підсумку ми ризикуємо отримати: закупівлю шкільних автобусів за істотно завищеними цінами; фінансування країни-агресора, більш того бюджетні гроші підуть у бізнес структуру, що знаходиться під санкціями; наших дітей возитимуть на небезпечних автобусах, які вже забрали не один десяток людських життів…