Ветеранське підприємство Veterano Brownie, яке є зразком малого соціального бізнесу, відзначило свій перший рік. Засновники “першої української браунарні” в Києві – подружжя Роман Набожняк і Юлія Кочетова-Набожняк. Набожняк із Черкас. Роман – ветеран АТО, вокаліст гурту DVIZH ПАРИЖ і учасник 8 сезону шоу “Голос країни”.
До війни Роман працював в IT-компанії та грав музику, повернувся ж звідти з чітким бажанням щось створювати, пише “Громадське”.
“Коли довго дивишся на Широкине, шукаєш у ньому хоча б один уцілілий будинок, то Широкине починає дивитися в тебе, і ти розумієш, що треба щось будувати”, — пояснює він.
Так одного вечора після повернення з Донбасу Рома спік брауні, який виявився настільки смачним, що до ранку його не лишилося. Потім брауні пригощали всіх друзів і знайомих, аж доки вже не лишилося тих, хто ще б не скуштував.
Коли виникла ідея власної справи, Юля з Ромою мали сумніви, чи виходити на ринок під брендом Veterano.
“Я була проти, бо не хотіла, щоб нас підтримували з позиції співчуття. “Хлопчики — наші герої, тому купимо у вас”. Але ми розуміли, що пропонуємо крутий продукт, за яким повернуться не співчувати”, — ділиться Юля.
Утім, за перший рік роботи подружжя переконалося, що триматися на ринку лише за рахунок бренду неможливо. Саме тому весь цей час працювали над розширенням аудиторії ветеранського бізнесу — тепер це не лише довколовійськова спільнота, а й люди, які просто люблять смакувати хороші десерти. У цьому вони запевнилися й на маркеті українських виробників “ВСІ. СВОЇ”. Кажуть, на бренд Veterano реагують менше 10%.
Апелюючи до цінностей родини Veterano, Рома наполягає, що ніколи не користується пільговими умовами: “Ми заробляємо і платимо, як і всі. Нам ніхто нічого не винен”.
Цінності, емоції, драйв і 1700 кілограмів брауні
“За цей рік ми відчули, що таке створювати цінність, що таке історія і місія ветеранського бізнесу. Це давати людям з досвідом участі у війні і вимушеним переселенцям відчуття, що вони потрібні. Коли ти можеш робити це своїм бізнесом — це суперкруто. І це те, що дійсно надає драйв щодня. Адже бізнес у класичні моделі, який суто про заробляння грошей — це щось без душі, мені здається”, — ділиться Юля. Під час нашої розмови обоє більше розповідають про цінності, емоції і драйв від своєї справи, ніж про власний продукт.
А Рома переконаний, що “виживають і стають успішними лише бізнеси, засновані на цінностях”. Саме тому прагне розвивати корпорацію із власними корпоративними цінностями. А надто важливим для нього став саморозвиток. Нещодавно він закінчив курси в Києво-Могилянській бізнес-школі, щоб зрозуміти, як розширювати своє маленьке підприємство.
За перший рік сімейний бізнес спік і продав 1700 кілограмів брауні. Кажуть, коли продали першу тисячу, зрозуміли, що є сенс іти далі. За цей час стало більше не лише самих брауні, а й смаків. Починали виробництво із класичних поєднань, а відтак експериментували, комбінували, дегустували, доки не вигадали власні смаки, які стали особливістю бренду. І все це відбувається на домашній кухні, де переважно ночами Рома пече брауні, а вдень — координує доставку клієнтам.
Від часу заснування подружжя максимально чітко розподілило обов’язки в сімейному бізнесі: Юля займається комунікацію з медіа, пошуком партнерів, соцмережами, а Рома — безпосередньо виробництвом і фінансами.
Нині планують відкрити власну браунарню в Києві, щоб нарешті виїхати з домашньої кухні та зустрітися зі своїми клієнтами віч-на-віч. А згодом мріють про цілу мережу ветеранських браунарень: у Львові, Харкові, Одесі, Дніпрі, Вроцлаві, Тбілісі й Вільнюсі.
Думаючи про розширення, нове приміщення та новий етап розвитку бізнесу, Юля і Рома хочуть, щоб в їхньому майбутньому закладі працювали винятково ветерани та вимушені переселенці. Жартома називають це позитивною дискримінацією.
Засновник Veterano Group Леонід Остальцев каже, що бізнес Роми та Юлі постійно зростає в трьох напрямках — якість, різновиди смаків та продажі. А це, на його думку, найкращий показник для підприємства.
Рома безпосередньо сам залучений у виробничі процеси, тому часу на читання лекцій не має. Але каже, що хоче просувати ідею малого підприємництва в Україні, ідею адаптації до мирного життя через власну справу.
“Це те, що допомагає мені щодня, і я вірю, що може допомогти іншим. Тому щойно не буде потреби пекти вночі брауні, я запишу лекцію”, — жартує він.
За даними групи Рейтинг, близько 30% українців хотіли б або хочуть зайнятися власною справою, і з кожним роком кількість охочих зростає.
Найбільшою перешкодою для малого і соціального бізнесу Рома називає лінь і відсутність великої ідеї, відсутність віри у власну справу. Чого їм, здається, не позичати.