Іноді за чутками і легендами справді можна віднайти реальні історичні події. Але для цього потрібно зібрати випадкові несистематизовані та, на перший погляд, не пов’язані між собою перекази і документи, виявити у них збіги, на їх основі виробити робочу гіпотезу. Звісно, гіпотеза потребуватиме детальної перевірки і може бути як підтвердженою, так і спростованою, але без неї не буває наукових винаходів…
Досліджуючи родовід однієї з дворянських чигиринських родин, від Василя Білошапки почув обережний натяк на те, що у Триліському маєтку дворянина, поміщика, члена російської Конституційно-демократичної партії (кадетів) Олександра Івановича Безрадецького на початку ХХ ст. був свій аероплан.
Обережний, тому що сам краєзнавець, вочевидь, сумнівався у правдивості почутої від респондентів інформації. Сумніви – сумнівами, але інформацію занотував і відклав до кращих часів. Але працюючи з метричними книгами Свято-Покровської церкви с. Янич, що за 13 км від Триліс, знайшов записи, які стали поштовхом до народження цікавої гіпотези…
Одним із найвідоміших авіаконструкторів у світі є Ігор Іванович Сікорський. Народився він 25 травня (6 червня) 1889 р. у Києві, у родині професора кафедри неврології та психіатрії медичного факультету Київського університету, почесного члена київського клубу російських націоналістів. Професор Іван Олексійович Сікорський народився у с. Антонів Сквирського повіту на Київщині. Першим відомим предком у цьому роду був священик Григорій Сікорський (прибл. 1705–1760).
Ігор Іванович Сікорський закінчив Морський кадетський корпус (1903–1906) в Петербурзі та Київський політехнічний інститут (1907–1911). Навчався у Паризькій технічній школі (1906).
Улітку 1908 р. Ігор поїхав з батьком до Німеччини, де зацікавився демонстраційними польотами американського авіатора У. Райта та вирішив будувати безпечніший за літак повітроплавний апарат – гелікоптер.
У липні 1909 р. на подвір’ї родинної садиби Ігор Сікорський змонтував перший гвинтокрил, але той не зміг злетіти. Навесні 1910 р. друга модель гелікоптера все ж таки піднялася у повітря – він став першим гвинтокрилом в Україні, який відірвався від землі, і першими у світі літальним апаратом співвісної схеми, для яких було проведено натурні випробування.
У 1910 р. у Києві Ігор Сікорський із сином київського купця Федором Івановичем Билінкіним створили свій перший аероплан БІС № 1 (Билінкін, Йордан, Сікорський). Потім були і інші моделі літаків. У якості пілота на власних аеропланах встановив 4 всеросійських рекорди, здійснював показові польоти, катав пасажирів. 29 грудня 1911 р. на літаку власної конструкції С-6 встановив світовий рекорд швидкості польоту з двома пасажирами — 111 км/год. На Московській повітроплавальній виставці був нагороджений Великою золотою медаллю, а Російське технічне товариство нагородило його медаллю “За корисну працю у повітроплаванні та за самостійну розробку аероплана своєї системи, яка дала чудові результати”. Київське товариство повітроплавання нагородило знаменитого земляка золотою медаллю.
У 1912–1918 рр. Ігор Сікорський – головний конструктор авіаційного відділу Російсько-Балтійського вагонного заводу, конструює цілу серію нових типів літаків. Під його керівництвом були побудовані одні з перших у світі багатомоторні літаки “Гранд” (“Російський Витязь”) та “Ілля Муромець”. Останній у 1914 р. встановив світовий рекорд вантажопідйомності .
Орієнтовно у 1916 р. Ігор Сікорський придбав маєток (майже 1000 десятин землі) біля села Гаврилівка, що у Вишгородському районі Київської області. У помісті був чималий двоповерховий будинок з білими колонами. За будинком був фруктовий сад, далі – парк, за ним тягнувся сосновий ліс
В уважного читача вже давно мало б виникнути запитання – то яке ж відношення Ігоря Сікорського до Чигиринщини? А тепер повернімося до метричних книг церкви у Яничі.
Виявляється, на хуторі Херсонка у середині ХІХ ст. мешкала ціла дворянська родина Сікорських. У 1852 р. ми зустрічаємо тут “жителя деревни Херсонки из дворян Петра Сикорского” . А у 1854 р. згадуються “деревни Херсонки житель из дворян Иван Матфеев Сикорский и его жена” . Ймовірно, ці дворяни мали спільне родове коріння зі Сквирською гілкою Сікорських. Безперечно, дворяни із сусідніх населених пунктів – Янича і Триліс – Сікорські і Безрадецькі – були знайомими. Що цікаво, жителі Херсонки дворяни Сікорські не потрапили до Списку дворян Київської губернії.
Вже наприкінці ХІХ ст. родина Сікорських у Яничі не належала до дворянського стану. Швидше за все, їх предки належали до жалуваного дворянства, а не спадкового, і на певному етапі їх діти не змогли підтвердити дворянський титул. У 1897 р. в Яничі проживали державні селяни з родинами Ананій Петрович Сікорський (прибл. 1848 р.н.), Іван Матвійович Сікорський (прибл. 1821 р.н.), Василь Іванович Сікорський (прибл. 1849 р.н.), Артем Іванович Сікорський (прибл. 1865 р.н.) і Юстин (Устим) Іванович Сікорський (прибл. 1862 р.н.). Усього 23 особи, усі неграмотні.
Імовірно, що зафіксований Василем Білошапкою переказ про аероплан у маєтку Безрадецьких міг безпосередньо бути пов’язаний і з авіаконструктором і повітроплавцем Ігорем Сікорським. Власник Триліського маєтку, громадський і політичний діяч, кадет Олександр Іванович Безрадецький, який мав будинок і в Києві, міг бути особисто знайомий з Сікорським і запросити його в гості на південь Київської губернії. Тим більше, міг його зацікавити розповіддю про дворян Сікорських із сусіднього Янича. Сама ж поява “птаха із залізним дзьобом” у небі над Чигиринщиною могла спокійно зафіксуватися у народній пам’яті.
На жаль, наступні події трагічно відобразилися у біографіях представників обох родин.
У серпні 1918 р. селяни пограбували і спалили маєток Сікорських біля села Гаврилівка. Родина авіаконструктора змушена була утікати через ліс . Спочатку Ігор Сікорський опинився у Парижі, а у березні 1919 р. емігрував у США. У 1923 р. він заснував авіаційну фірму, згодом став власником конструкторсько-будівельної фірми “Sikorsky Aircraft”. З 1943 р. його фірма стала провідним виробником вертолітної техніки за кордоном. У цілому фірма Сікорського створила 17 базових літаків та 18 гелікоптерів. На гелікоптерах Sikorsky S-61 вперше здійснено переліт через Атлантику (S-61; 1967) і Тихий океан (S-61; 1970; з дозаправкою у повітрі). Помер Ігор Іванович Сікорський 26 жовтня 1972 р. в Істоні.
Власника Триліського маєтку Олександра Івановича Безрадецького 22 лютого 1919 р. публічно розстріляли на Петровській площі у Чигирині більшовики.
Звісно, розповідь дещо фантастична. Але історія ще той письменник-фантаст і може таких викрутасів навигадувати.
Олександр Солодар, краєзнавець