Перша річкова пристань та річковий вокзал у Черкасах з’явився 1846 року. Незадовго до цього поміж місто ходили пароплави генерала Мальцева і поміщика Пулавського. Дніпро на той час часто змінював свій фарватер, тож подорожі були складними.
1858 року було утворено Перше акціонерне товариство пароплавства на Дніпрі, яке займалось вантажно-пасажирськими перевезеннями і саме воно впорядкувало потім рух по Дніпру. До Черкас припливали не лише місцеві судна, а й англійські, голландські і німецькі пароплави.
Через тридцять років відкрили Друге пароплавне товариство на Дніпрі, яке володіло 6 пароплавами на маршруті Київ-Кременчук-Катеринослав. Саме тоді на карту водних шляхів Російської імперії як важливий транспортний вузол були нанесені Черкаси.
При створенні Кременчуцького водосховища постало питання будівництва у Черкасах нового річкового порту. 5 травня 1961 року до порту було приписане перше пасажирське судно — ракета “Юрій Гагарін”. Вантажний порт було відкрито 24 липня того ж року. Пасажирський вокзал – в листопаді 1962-го. На площі перед вокзалом встановили пам’ятник Черкащини, яку символічно зображала жінка у національному українському вбранні та зі щедрими дарами природи у руках. На сьогодні скульптура відсутня. Так само немає вже того жвавого руху в річковому порту, та й сам він практично не працює…
Старі фото річкового порту оприлюднив у своєму фейсбуку черкащанин Євген Кулик.