Триває епопея із спробами здати в оренду комунального підприємства Черкаської обласної ради «Фармація». Це підприємство із розгалуженою сіткою аптек та аптечних кіосків у всіх районах області, загальна кількість яких перевалює через сотню, однак за останній рік воно із цілком «плавучого» раптом стало «надзвичайно збитковим», у «критичному стані», тож, не довго думаючи, обласні керманичі вирішили його збагрити в оренду на 10 років.
Ще 17 вересня 2015 року рішенням облради було оголошено про наміри передати в оренду шість десятків аптек «Фармації». Відповідне оголошення було надруковано в газеті «Черкаський край», однак на офіційному веб-сайті обласної ради про це анічичирк. Так само, в порушення закону «Про оренду державного та комунального майна» та низки постанов Кабінету Міністрів не було оприлюдено переліку об’єктів обласної комунальної власності, які будуть здаватись в оренду у 2016 році, не було проведено інвентаризації майна «Фармації», не зроблено незалежної оцінки цілісного майнового комплексу, не обраховано стартової ціни оренди…
Цілком прогнозовано, що заява про бажання взяти в оренду розгалуджену аптечну мережу із готовим колективом фахівців, аптечними складами, ліцензіями на торгівлю наркотичними засобами та «запасом» клієнтів, виявилась лише одна: від підприємства, яке відкрито говорить, що було створене тільки для того, щоб «ковтнути» «Фармацію». Більше того, за даними ЄДР – ТОВ «Фармація-Черкаси» є новоствореною юридичною особою, яка була зареєстрована лише 15.10.2015 року ( тобто безпосередньо після прийняття Черкаською обласною радою рішення 17.09.2015 року № 43-10/IV), та має в своєму складі засновників з домінуючою часткою – юридичну особу, кінцевими бенефіціарами якої є компанії зареєстровані в офшорних зонах у Белізі та на Кіпрі.
Між тим за цей час у «Фармації» із цілком нормальної для комерційної діяльності поточної кредиторської заборгованості через суди «накрутився» борг на 12 мільйонів гривень. Напевне, на всяк випадок, щоб майбутні орендарі виглядали мало не благодійниками, і мали більше «аргументів», якщо проявляться їхні приховані наміри приватизувати цілком пристойне комунальне майно.
Утім, перед сесією 19 лютого цього року, на якій мала по-тихому вирішитись доля комунального підприємства, одного із трьох подібних, що залишились в Україні, шило вилізло із мішка, і в обласну раду звернулись іще дві фармацевтичні структури області, які заявили, що готові взяти цілісний майновий комплекс в оренду, заплативши за це мільйони гривень. Однак попри претензії черкаських фармацевтів, що їм не дали можливість взяти участь у конкурсі, організувавши закритий «міжсобойчик», питання оренди «Фармації» таки винесли на сесію. При чому одразу, начхавши на всі норми закону, було поставлено питання про укладання договору оренди, без погодження його істотних умов у Антимонопольному комітеті, і, як ми зазначали, без обов’язкової попередньої інвентаризації та оцінки майна, розрахунку стартової орендної ціни.
Ну, ду-у-же вже хотілося «закрити» цю тему раз і назавжди, по суті, подарувавши майно громади мутним комерсантам, ліквідувавши ЧОКП «Фармація» як юридичну особу.
Правда, депутатів при пам’яті виявилось більше, і питання оренди провалилось – обласна рада не підтримала проект рішення, тобто відхилила його. Здавалось би, тепер, як ведеться згідно закону, обласна рада мала б відмовити ТОВ «Фармації-Черкаси», а вже потім радитись, що робити далі.
Та не тут то було. Керівництво обласної ради продовжує збирати наради, говорити про «катастрофу» на підприємстві, переконувати, що без оренди воно помре, а в оренду його треба віддати тільки «Фармації-Черкаси», і тільки на тих умовах, які було озвучено, всі інші фарм-фірми «недостойні», жодних конкурсів не треба, і порушення закону цій нетерплячці не перешкода.
Словом, як кажуть, хочеться – гірше, ніж болить. Та й, мабуть, хтось комусь уже заніс, а той хтось, те, що занесли, вже «оприбуткував». Тож, кажуть, оренду «Фармації», пропихатимуть і на найближчій сесії цієї п’ятниці, 25 березня. У порядку денному, правда, цього питання поки що немає, але його можуть внести або завтра на погоджувальній раді, або безпосередньо на сесії з голосу.
«У мене питання: які аптеки і в яких районах отримало керівництво Черкаської обласної прокуратури, яке мовчки спостерігає за тим, як здійснюєтьсянаймасштабніший за останні років десять дерибан комунальної власності? – обурюється екс-голова Черкаської обласної ради Володимир Гресь. – Так, у прокуратури на сьогодні забрали загальний нагляд, і вона не може внести протест на рішення обласної ради, але зловживання посадових осіб уже можна прослідкувати, тож правоохоронці уже мали б реагувати, хоча б у суді відстоювати інтереси громади. Чи нинішня прокуратура після Революції Гідності так і не еволюціонувала, продовжуючи, як і за часів Януковича, виконувати усі вказівки губернатора, не залежно від його прізвища чи ставлення до закону? То, може, нехай Генеральна прокуратура подумає про доцільність сидіння у кріслах таких прокурорів, як у Черкасах? Може, це питання вже треба ставити антикорупційному прокурору України Назару Холодницькому?»
На думку Володимира Греся у Черкаської обласної ради є лише три законні виходи із ситуації, що склалась.
«Оскільки рішення про намір здати ЧОКП в оренду було прийнято з низкою серйозних порушень, то перше, що може зробити депутатський корпус – це скасувати це рішення, відмовившись від оренди підприємства. По-друге, обласна рада може оголосити і провести прозорий конкурс, під пильним наглядом громадськості і з дотриманням усіх норм закону, і віддати «Фармацію» в оренду тій структурі, яка запропонує найкращі умови. Повірте, таких навіть на Черкащині буде багато, а при відповідній рекламі цією розгалудженою аптечною мережею із серйозними комерційними можливостями, можуть зацікавитись провідні українські чи навіть міжнародні фармацевтичні компанії. А може, так само відкрито і чесно продати «Фармацію» на аукціоні, отримавши десятки мільйонів гривень, пустивши отримані кошти, наприклад, на лікування ветеранів АТО, на купівлю житла сім’ям загиблих АТОвців, пораненим».
«Це було б чесно по відношенню до громади, яка, і є справжнім власником «Фармації», – погоджується з Гресем народний депутат VII скликання Леонід Даценко. – Бо у мене, наприклад, постає наступне логічне запитання, а як така потужна аптечна мережа стала збитковою, коли фармацевтичний бізнес один із найбільш прибуткових в Україні, входить у трійку найвигідніших, разом із торгівлею алкоголем та тютюном. Він може бути збитковим лише з однієї причини: якщо цього дуже захотіти. Я можу навести конкретні приклади невеликих аптек «Фармації» у селах області, у яких, окрім дороговартісних препаратів, немає ані зеленки, ані елементарного аспірину. Більше того, працівники цих аптек не ходять на роботу, а з’являються лише після настійливих телефонних дзвінків відвідувачів на особистий телефон (!). Свого часу я як народний депутат звертався до обласної влади з приводу такої «псевдодіяльності» комунальних аптек. Тому хотів би почути по прізвищах, хто довів до такої ситуації. Зараз обласні владці кажуть – «Фармація» збиткова. Так ви, шановні, називайте персонально, кого за це посадили? Адже є така кримінальна стаття – умисне доведення до банкрутства!»
Даценко наголошує, що навіть неумисна бездарність попереднього директора, якщо вже «з’їжджати» на це, не рятує його від в’язниці. Та й після звільнення «недолугого» керівництва «Фармації», на яке тепер вішають усіх собак, у «нового менеджменту» було більше півроку, щоб реанімувати підприємство. А чим займалось воно? Як виявилось, у геометричній прогресії накопичувало борги.
«І не треба нам тут розповідати про те, що корінь збитковості пов’язаний із якимись там «соціальними» цінами, адже, як показує практика, сьогодні у мережі «Фармації» ліки коштують так само, якщо не дорожче, як і в комерційних аптеках. А тому, як казав Козьма Прудков, зри в корінь: не секрет, що держпідприємства на загальноукраїнському рівні так само «суцільно збиткові», насправді використовуються олігархами і високопосадовцями для відмивання мільйоннних і мільярдних баришів у власні кишені. Кажуть, що більшість очільників області користувались «послугами» «Фармації» для отримання лівих прибутків, а особливо досяг успіху в цьому процесі пріснопам’ятний Сергій Тулуб, сума щомісячної «мзди» у нього доходила до півмільйона гривень. Схема проста: доки офіційно закуплені (та ще й, можливо, за завищеними цінами, з чого береться відповідна «пеня» в кишеню) ліки лежать на складах, аптеки торгують необлікованим ліваком, з чого хтось отримує скажені прибутки, а податки, зарплати, витрати, і зрештою, прострочені ліки, лягають у мільйонні збитки. Правда, останній керівник все таки намагався показати хоч якісь прибутки, щоб не привертати занадто багато уваги до бізнесового парадоксу із «невигідністю» аптечного бізнесу. Схема ж по передачі «Фармації в оренду» наперед визначеній фірмі не просто насторожує, вона «вголос кричить» про корупційну складову, адже ніхто навіть не заморочується, щоб пояснити, а що ж, власне, отримає обласний бюджет, а отже громада, від цієї оборудки? Думаю, що велику дулю. Якщо ще не залишиться «винним». Тому наполегливість ініціаторів і лобістів саме такої оренди «Фармації» і саме цьому орендарю наштовхує на думку, що вони мають у цьому питанні «особливий» інтерес. Хто ці лобісти, неважко здогадатись, переглянувши низку публікацій про «катастрофічне становище» названого КП, що з’явились після провалу голосування у сесійній залі обласної ради, і запальні виступи на сесії деяких депутатів та представників певних фракцій. Я переконаний: досить «водити козу», і якщо в принципі, комунальна власність, як така, не є аж надто перспективною, бо завжди виникатиме спокуса користуватись цим майном у корупційних цілях, тому варто було б продати «Фармацію» на відкритому конкурсі за комерційною ціною. А вона може, як було вже сказано, скласти до п’ятдесяти мільйонів гривень».
А от у колишнього керівника ЧОКП «Фармація» Юрія Рося болить душа, коли говорять, що підприємство потрібно продати.
«Я очолював «Фармацію із 1994 по 2011 рік. За цей час бувало всього, була різна економічна ситуація, різна політика Кабінету Міністрів стосовно комунальних підприємств, від чого ми надзвичайно сильно залежали, однак завжди, підкреслюю – завжди, підприємство трималося і було прибутковим. Ми були стабільним підприємством, платили зарплату, премії, оплачували відпустки, путівки. Проблеми були, як у всіх, хто працює на нашому непрогнозованому ринку, але не критичні. А тут щоб за такий короткий час підприємство накопичило настільки значні борги і стало в нашій системі збитковим, треба надзвичайно сильно постаратись! Питання в організації роботи підприємства, в підходах до виконання обов’язків, в закупівлі ліків – можна купувати дорогі, а можна – за нормальними цінами, в методах роботи, в орієнтуванні на ринку, в кадрах. Не дарма ж кажуть, кадри вирішують все», – каже Рось.
Він наголошує, що при бажанні, і сьогодні «Фармацію» можна швидко реанімувати та повернути у стрій стабільних прибуткових комунальних підприємств.
«Треба просто йти в ногу з часом», – коже Рось.
А ми можемо додати, – і не красти. Бо головна проблема, яка спонукала виникнення скандалу навколо «Фармації», – це проблема чесності. А іншими словами кажучи – зажерливості. Бо що б не робили сьогодні із «Фармацією» – здавали в оренду названим вище комерсантам, виводили на конкурс, відмовившись від схеми прихованої прихватизації, – все буде впиратись в одне: хто, скільки з цього «поімєє». Зрештою, це єдине питання, яке на сьогодні однаково «нагально» звучить у коридорах державних структур на усіх рівнях. І доки воно буде визначальним, питання черкаської «Фармації» чи будь-якого іншого комунального майна, державних грошей чи інтересів громади будуть другорядними.