Уже більше року офіційно визнається в Україні такий інструмент електронної демократії, як петиції. За результатами моніторингу коаліції “Прозорі ради”, з 8 рад на Черкащині лише Канівська міська рада передбачила для своїх мешканців такий інструмент, як електронні петиції для звернення громадян до органів місцевого самоврядування.
Публікація петицій та збір підписів ведеться також на сайтах Смілянської, Золотоніської та Звенигородської міських рад, але ця практика не закріплена у Регламенті рад, що створює поле для можливих маніпуляцій.
Коаліція “Прозорі ради” впродовж року здійснює моніторинг та аналіз нормативно-правових актів, що регулюють діяльність 8 рад на Черкащині. Під дію моніторингу потрапили Звенигородська, Золотоніська, Кам’янська, Канівська, Смілянська, Чигиринська, Черкаська міські ради та Черкаська обласна рада. Проект здійснюється за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.
В Україні вперше заговорили про електронні петиції у 2009 році, коли Україна, як учасник Ради Європи, отримала Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи державам-учасникам з електронної демократії. Втім, лише 2 липня 2015 р. Верховна Рада прийняла зміни до ст. 5 Закону України “Про звернення громадян” у якій встановлено, що особливою формою колективного звернення громадян до Президента, Верховної Ради, Кабінету Міністрів та органів місцевого самоврядування є електронна петиція та доповнила Закон порядком подання та розгляду електронних петицій.
Для створення електронної петиції ініціатор (особа чи група осіб) має сформулювати суть звернення та розмістити текст на офіційному сайті органу влади, до якого вона спрямована. Петиція може бути також розміщена на веб-сайті громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронних петицій. Законом передбачено певні вимоги щодо змісту петиції, відповідність яким перевіряється адміністрацією порталу, на якому розміщено звернення. У змісті електронної петиції в Україні забороняються: заклики до повалення конституційного ладу України, заклики до порушення територіальної цілісності України, заклики до вчинення терористичних актів, пропаганда війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової та релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, інформація, що принижує честь і гідність, права і законні інтереси осіб, матеріали та висловлювання, що несуть загрозу національним інтересам і національній безпеці України, матеріали порнографічного та сексуального характеру, передвиборчі матеріали, комерційні та рекламні матеріали.
Електронна петиція, адресована Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, розглядається в особливому порядку за умови збору на її підтримку не менш як 25000 підписів громадян протягом не більш ніж трьох місяців з дня оприлюднення петиції. Вимоги до кількості підписів громадян на підтримку електронної петиції до органу місцевого самоврядування та строки збору підписів визначаються статутом територіальної громади чи Регламентом відповідної ради. Особливий порядок розгляду петицій, які набрали належну кількість підписів, визначається актами адресатів петиції. Якщо петиція не набрала необхідної кількості підписів, її розглядають в порядку, встановленому законом для звичайних звернень громадян.