У серпні відзначають три Спаси – три свята на честь Ісуса Христа. «Спас» – скорочена назва від слова «спаситель» (рятівник), яким церква вважає Сина Божого.
Возвеличують три Спаси – 14, 19 та 29 серпня.
14 серпня
Перший Спас (Медовий Спас, Спас на воді)відомий у народі як свято Маковія. Вшанування пам’яті семи мучеників Маккавеїв (вони, зрікшись язичництва, й під час тортур залишилися вірними Богові) супроводжується освяченням води, хлібного колосся та квітів. Найбільша увага – меду та маку.
Цього дня печуть коржі з маком нового врожаю. Шулики кладуть до макітер і поливають медом. А він, золотистий, запашний, ніби осяяний сонцем, здається, панує над усім, ллється нескінченною живлющою річкою. Кажуть: життя солодке, як мед. І йдуть купатися, бо вважається, що вода на Маковія цілюща.
А ще складають маковійки – букетики з колосків, маківок та квітів (неодмінно миколайчиків), вставляють до сотвореного дива запалені в церкві свічечки й моляться, бажаючи всім щастя.
19 серпня
Другий (Яблучний) Спас, або Преображення Господнє, присвячений великій події у житті Ісуса Христа, коли на горі Фавор під час молитви Його лице просяяло, а одяг став білим та блискучим. Саме тоді апостолам відкрилося світло й слава Божества.
На честь цього святять яблука, груші та пшеничний чи житній жмут (сніпок). Його перев’язують стрічкою й довго зберігають. Ця «Спасова борода» («коза», «перепілка») уособлює дух родючого поля й мовби благословляє мить, коли вже можна їсти яблука з медом та пригощатися легким вином.
На Спаса поминали померлих родичів. Це давня українська народна традиція – відголосок прадавнього культу предків. За народною міфологією, це третій прихід мерців на світ у весняно-літньому сезоні: вони з’являються на Страсний Четвер, на Зелені Свята і на Спаса.
29 серпня
Третій Спас (Горіховий, Хлібний, Спас на полотні) символізує перенесення нерукотворного образу Ісуса Христа з міста Едесси до Константинополя. Після свята Успіння Пресвятої Богородиці закінчувалася жнива, а значить, на Третій Спас уже пекли новий хліб і пироги з борошна нового врожаю. Ще цей Спас називають Горіховим, бо достигають лісові горіхи, і їх можна було заготовляти і освячувати в церкві.
На Горіховий Спас в багатьох містах раніше влаштовували ярмарки, де продавали домоткані полотна. У народі говорили: «Перший Спас — на воді стоять, Другий Спас — яблука їдять, Третій Спас — на горі полотна продають». Звідси ще одна його назва – «Спас на полотні», або Полотняний Спас. Вважалося, що торгівля в цей день буде особливо сприятливою.
У цей день випікають хліб із нового врожаю, і після освячення він є головним на столі цього дня. Поряд також мають бути мед, яблука та горіхи. Як і на Маковий Спас, цього дня треба освячувати воду, а воду з підземних джерел вважають цілющою.