Кожен українець має обрати сімейного лікаря, підписати з ним угоду та зареєструватися в електронній базі пацієнтів. Такі вимоги диктує медична реформа. Дату початку всеукраїнської кампанії визначать після того, як закон №6327 підпише Президент. Наразі процес вибору лікаря і укладення договорів – у пілотному режимі.
У Черкасах до запровадження реформи ще готуються. Наразі департамент охорони здоров’я та медичних послуг міськради співпрацює із розробниками програмного забезпечення. За словами головного медика міста Олега Стадника, фахівці створюють продукт, що забезепечить зручний механізм обрання лікаря. Свого часу ця компанія вже реалізувала сервіс онлайн-запису до лікаря.
«Щоб конкретно говорити про те, як обрати лікаря, нам треба завершити технічні етапи. Тоді буде визначений чіткий алгоритм і ми знатимемо, чи потрібно іти в реєстратуру, щоб обрати лікаря, а чи це можна зробити через інтернет. А, можливо, це навіть буде додаток для смартфону», – зазначає Олег Стадник.
Поки у Черкасах працюють над програмним забезпеченням, Міністерство охорони здоров’я дає поради, які допоможуть обрати сімейного лікаря.
Крок перший – визначіться із лікарем
Найпростіший варіант – ви знаєте хорошого лікаря, обслуговувались у нього і залишились задоволені результатами. Якщо ж такого лікаря ви поки не знайшли, поцікавтеся у родичів, сусідів, друзів, колег – можливо, у них був позитивний досвід у амбулаторії сімейної медицини або поліклініці, яка підходить вам географічно.
Ви також можете звернутися у місцевий відділ охорони здоров’я. Там вам розкажуть, які лікарі працюють у вашому населеному пункті чи районі. Інший варіант – просто зверніться у будь-який медичний заклад і познайомтеся з лікарями. Інформацію про них можна отримати у місцевому відділі охорони здоров’я або безпосередньо в реєстратурі. Деякі медичні заклади вже мають власні сайти з такою інформацією.
Пам’ятайте, що зараз ви не мусите звертатися до лікаря «суворо за пропискою» – можете обрати фахівця, який працює біля вашого дому, роботи тощо.
Крок другий – підпишіть декларацію
Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали.
Декларація підписується безстроково, тобто вам не потрібно буде перепідписувати її щороку. З іншого боку, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, ви зможете зробити це у будь-який час.
Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем, – ваш паспорт та ідентифікаційний номер. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт та код) обох його батьків або опікунів.
Основний спосіб заповнення декларації – електроний: лікар внесе ваші дані в систему. Важливо, що декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням. Якщо ж у вас немає мобільного телефону, лікар сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації.
Потім лікар роздрукує декларацію, яку ви підпишете у двох примірниках (один із них залишається у вас), – і з цього моменту ви можете звертатись до лікаря у будь-який час.
На випадок відпустки або хвороби у вашого лікаря має бути заміна – інший лікар первинної ланки або черговий заклад первинної медичної допомоги. Якщо вам знадобиться допомога, а ви знаходитесь в іншому місті, звертайтесь до найближчого закладу первинної медичної допомоги.
Один лікар може обслуговувати щонайбільше 2 тисячі пацієнтів. Таку кількість пацієнтів рекомендує МОЗ. Можуть бути і виняткові ситуації, наприклад, коли лікар працює в селі, де проживає більше 2 тисяч людей. Тож якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже у нього може просто не залишитись місць для нових пацієнтів.
Крок третій – звертайтесь за першої необхідності
Ви зможете звертатись до вашого лікаря з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як показує світовий досвід, більшість проблем із здоров’ям можуть бути вирішені на рівні первинної ланки, особливо у разі вчасного звернення.
Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності будуть також видавати направлення до вузькопрофільних спеціалістів, виписувати рецепти на ліки, зокрема ті, які підпадають під програму «Доступні ліки» (безкоштовні ліки в аптеці, за які платить держава) та будь-які медичні довідки, наприклад, до басейну тощо.
Тож з цих міркувань краще обирати лікаря, який практикує поруч з вами – це скоротить витрати часу на дорогу.
Крок четвертий – не давайте хабарів
У 2018 році заклад, в якому працює сімейний лікар, почне отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав з ним договір. Планується, що у 2018 році середня виплата на первинній ланці складе близько 370 грн на одного пацієнта, у 2019 – 450 грн.
Практика у 2000 пацієнтів може мати річний дохід від 740 тисяч грн до 1 мільйона грн у 2018 та від 900 тисяч до 1, 2 мільйона грн у 2019.
У цей бюджет входять оренда кабінету, оплата роботи лікаря, медсестри (фельдшера), прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів. Близько половини цих коштів – видатки практики, все інше – зарплата працівників (лікаря, медсестер, фельдшерів).
За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги платитиме ДЕРЖАВА– саме для того, щоб у медичних працівників були гідні зарплати і щоб ці гроші НЕ платили пацієнти, як це відбувається зараз. Тож йдучи до лікаря, пам’ятайте, що це не безкоштовна послуга, за яку ви маєте покласти «подяку» в кишеню лікарю. Це медична послуга, за яку заплачено з ваших податків.